רגשות משפיעות על תפקוד המוח

תחושות בטן. בחילות. דקירות בחזה.  כולנו חווינו תגובות פיזיולוגיות למצבי הרוח שלנו. האם אנחנו נעשים חולים מהרגשות שלנו? והאם רגשות יכולים לרפא את הגוף הפיזי?

לפי הספר של קנדיס פרט, "המולקולות של הרגשות”   (The Molecules of Emotion – Candice Pert)   התשובה היא חד-משמעית כן.

קנדיס פרט, דוקטור לביוכימיה, עסקה במחקר פורץ דרך בתחום של "קולטנים" –רצפטורים- (receptors) של תאי מוח. המחקר שלה התחיל לפני מספר עשורים כאשר נשיא ארה"ב רונלד רייגן הכריז מלחמה על השימוש בסמים. חוקרים חיפשו דרך לנטרל התמכרות לסמים כמו הרואין. הם גילו מנגנון של קולטנים בתאי המוח שניתן לתאר אותם נקודות עגינה לחומר אחר שנקרא פפטיד (peptides), דומה לחלבון, המופרש בגוף. כל סוג של פפטיד, יודע להתביית על  קולטן ספציפי ובהתחברות גורם לתא לשנות התנהגות. כלומר: פפטיד מתחבר לקולטן בתא, והחיבור מביא לשינוי בתא.

כאשר נוטלים סמים, הפפטידים של הסם מתבייתים על קולטנים במוח ואז מורגשת ההשפעה של הסם.  קנדיס פרט, גילתה את המנגנון הזה, ולאחר מכן חיפשו תרופות שיחסמו את הקולטנים וכך ינטרלו את ההשפעה של הסם המסוכן.  המחקר שהתנהל במסגרת המלחמה בסמים לא הביא לתרופה יעילה נגד התמכרות, אבל כן הביא לנו תובנות מאוד עמוקות על גוף האדם.

נשאלה שאלה: מהו ה"סם" הטבעי – הפפטיד הטבעי- שגוף האדם יודע להפריש בעצמו שיתחבר לקולטן במוח כדי שנרגיש השפעה כאילו השתמשנו בסם אסור, מלאכותי ומסוכן? הרי גוף האדם לא טרח ליצור קולטנים כדי לקלוט חומר מלאכותי שמישהו ימציא מתישהו במהלך ההיסטוריה. חיפשו, ומצאו את האנדורפין(endorphin) שהוא האופיום הטבעי של גוף. פפטיד האנדורפין, מתחבר לאותו הקולטן שמושפע מנטילת סם כמו הרואין או מורפיום ועושה לנו השפעה דומה באופן טבעי, ואפילו חוקי.

האם אנחנו יודעים ליזום בעצמנו הפרשת אנדורפינים בגוף? התשובה היא כן. כל מי שעבר קורס הכנה ללידה למד לעשות את זה. הנשימות מהירות גורמות לגוף להפריש האת הסם הטבעי – האנדורפין. רצים למרחקים ארוכים יודעים לספר על חוויה של סוטול בזמן ריצה, וזאת כתוצאה מהאנדורפינים.

מכאן עשו עוד מחקרים ומצאו פפטידים הקשורים לכל מיני מצבי רוח והפרעות למצבי רוח.  כלומר, הגוף יודע להפריש מולקולה ביוכימי – פפטיד – שמשנה לנו את מצב הרוח. הפפטידים הם "מולקולות של רגשות".

החוקרים המשיכו לחקור. גילו קולטנים זהים לאלה בתאי מוח במערכת העיכול שלנו! כלומר, אם הגוף מפריש מולקולה של רגש, אנחנו מושפעים במוח (וזה משנה את המjשבות שלנו ואת מצב הרוח שלנו) ובו זמנית גם בבטן. אכן "תחושת בטן". מבינים עכשיו, למה אנו מרגישים בחילות לפעמים ממצבים בהם אנו טעונים רגשית?

ומה החיבור לקינסיולוגיה? אני כותב כבר שבועות כיצד טיפולים קינסיולוגיים והגברת מודעות עשויים לשפר את מצב הרוח שלנו וגם את בריאות. קראנו לזה תהליך של ריפוי טבעי. אנו מאמינים שחלק מתהליך הריפוי הטבעי הוא הפרשת פפטידים בגוף, וכתוצאה תאי הגוף – ולא רק במוח –  משתנים ולטובה. אכן חיבור גוף-נפש, בעזרת מתווך ביוכימיה -המולקולות של הרגשות.

אין להתייחס למאמר זה כהמלצה לשנות, להפסיק או להימנע מטיפול  קונבנציונלי. הדיון הוא חינוכי בלבד על דרך אחרת להסתכל על בריאות גוף-נפש של האדם.